SCENARIUSZ ZAJĘĆ
KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE, KLASY ŁĄCZONE I-III
(2 jednostki lekcyjne)
TEMAT:
Wypowiedzi uczniów na temat zwiastunów wiosny na podstawie zaprezentowanych filmów, zdjęć oraz własnych doświadczeń i spostrzeżeń dzieci. Opis wybranego symbolu wiosny. Wspólne rozwiązywanie wiosennej krzyżówki. Słuchanie utworu A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku – wiosna’’. Wykonanie pracy plastycznej: Przyszła wiosna.
CELE:
· Kształcenie umiejętności dostrzegania i opisywania zmian zachodzących w przyrodzie wiosną
· Wdrażanie do dłuższych wypowiedzi na określony temat
· Wzbogacanie słownictwa dzieci
· Kształcenie umiejętności redagowania opisu
· Kształcenie umiejętności uzupełniania tekstu z lukami podanymi wyrazami
· Kształcenie umiejętności układania tekstu z rozsypanki wyrazowej
· Wyrabianie umiejętności tworzenia obrazu plastycznego na podstawie utworu muzycznego
METODY :
· Słowne: swobodne wypowiedzi uczniów, rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela, opis
· Oglądowe: pokaz, obserwacja, prezentacja
· Praktycznego działania: redagowanie opisu ,uzupełnianie tekstu z lukami, układanie rozsypanki wyrazowej, rozwiązywanie krzyżówki
FORMY:
· Zbiorowa
· Grupowa
· Indywidualna
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· zdjęcia zwiastunów wiosny – tablica interaktywna
· filmy na temat zwiastunów wiosny – tablica interaktywna
· utwór muzyczny ,,Cztery pory roku – wiosna’’ –A. Vivaldiego – tablica
interaktywna
· karty pracy – tekst z lukami, rozsypanka wyrazowa, krzyżówka
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
· powitanie
· wprowadzenie do tematu zajęć – słuchanie utworu A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku – wiosna’’
· rozmowa kierowana pytaniami nauczyciela na temat zwiastunów wiosny (świat roślin i zwierząt, wpływ wiosny na funkcjonowanie ludzi
· swobodne wypowiedzi uczniów na powyższy temat
· wspólne rozwiązywanie krzyżówki na temat wiosny,
· wykorzystanie tablicy interaktywnej – oglądanie krótkich filmów (Wiosna, jej zwiastuny – film edukacyjny dla dzieci, Edukacja zdalna – Poznajemy: Wiosenne Kwiaty) , obejrzenie zdjęć roślin i zwierząt – zwiastunów wiosny
· praca w grupach – dzieci łączone w grupy 2-3 osobowe z uwzględnieniem klasy i umiejętności poszczególnych uczniów
grupa I – samodzielne redagowanie krótkiego opisu wybranego zwiastuna wiosny,
grupa II – tekst z lukami -uzupełnianie opisu podanymi wyrazami (opis bociana) – karta pracy,
grupa III – układanie opisu z rozsypanki wyrazowej (opis pierwiosnka) – karta pracy
· zabawa ruchowa – naśladowanie ruchem rozkwitających roślin
· wykonanie pracy plastycznej na podstawie utworu A. Vivaldiego ,,Cztery pory roku – wiosna’’ (utwór włączony w czasie wykonywania rysunku)
· podsumowanie zajęć, ocena pracy uczniów
· pożegnanie
KARTA PRACY – GRUPA II
OPIS BOCIANA
Bocian jest ……………………. wędrownym, w Polsce spędza tylko
…………………… i lato.
Ma biało – czarne …………………………. oraz długi, …………………………..
dziób i nogi.
…………………………………. wydawany przez bociana nazywamy klekotem
lub klekotaniem.
Lubi stać na jednej ……………………….. . W tej pozycji wypoczywa
i ……………………….. .
———————————————————————————-
noga, spać, ptak, wiosna, czerwony, odgłos, pióra
KARTA PRACY – GRUPA III
OPIS PIERWIOSNKA
bezlistną | Bardzo | Pierwiosnek | liście. | Ma | łodygę | mi | podoba. |
podłużne | i | żółtym, | jest | kwiatem. | cienką, | wiosennym | się |